Importanța bonului fiscal: Ce riscuri implică lipsa acestuia și cum să-ți protejezi drepturile de consumator în Republica Moldova
Bonul fiscal este un element esențial pentru protejarea drepturilor consumatorilor, iar legislația fiscală din Republica Moldova stabilește obligația profesioniștilor de a-l înmâna consumatorilor, nu obligația acestora de a-l solicita. Într-un interviu acordat pentru un portal de știri, Mihaela Pascal, directoarea Centrului European al Consumatorului, a explicat importanța acestui document și riscurile asociate cu refuzul de a-l cere sau păstra. „Legislația fiscală impune profesioniștilor să ofere bonul fiscal consumatorilor, iar obligația consumatorului este de a-l primi, de a-l recepționa și de a-l păstra. De ce? Pentru că în cazul în care consumatorul dorește să depună o reclamație, trebuie să dovedească achiziția produsului sau serviciului. Bonul fiscal devine astfel o dovadă esențială care certifică faptul că produsul sau serviciul a fost achiziționat de la un profesionist care a încălcat drepturile consumatorului”, a spus Mihaela Pascal. Chiar dacă mulți consumatori ezită să ceară bonul fiscal, Mihaela Pascal subliniază că, deocamdată, nu există sancțiuni pentru cei care nu îl solicită. „Nu există o sancțiune pentru consumatori, iar acest lucru nu este neapărat relevant. Așa cum am spus, obligația de a emite bonul fiscal revine profesionistului, iar consumatorul are libertatea de a decide dacă dorește să păstreze acest bon pentru a-și revendica drepturile în viitor sau nu. Dacă nu îl păstrează, își va asuma riscurile, iar în caz de nevoie va trebui să găsească alte modalități de a dovedi achiziția”, a adăugat Mihaela Pascal. În cazul în care un consumator nu primește bonul fiscal într-un magazin sau restaurant, Mihaela Pascal recomandă să solicite acest document direct profesionistului. „Poate fi vorba despre un profesionist de bună-credință care, din diverse motive, nu a reușit să ofere bonul la timp. Dacă acesta nu este furnizat, consumatorul trebuie să se adreseze autorităților competente, inclusiv autorităților fiscale și celor de protecție a consumatorilor”, a explicat directoarea Centrului European al Consumatorului. Pentru mai multe informații utile despre protecția consumatorilor, urmăriți emisiunea inCERC cu Mihaela Pascal, directoarea Centrului European al Consumatorului. Dacă, în calitate de consumator, consideri că ți-au fost încălcate drepturile, poți solicita ajutor apelând Linia Consumatorului la numărul 022 51 51 51. Apelul va fi preluat de operatorii Centrului European al Consumatorului, care vor redirecționa sesizarea către instituția responsabilă, astfel încât problema să fie soluționată în mod eficient. Acest material a fost elaborat în cadrul „Campaniei naționale de informare a consumatorilor: drepturile consumatorilor sunt drepturile mele!”, desfășurată cu suportul financiar al Uniunii Europene și al Fundației Soros-Moldova. Conținutul acestuia reprezintă responsabilitatea exclusivă a proiectului „Consolidarea cadrului de protecție a consumatorului în Republica Moldova”, implementat de către Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, în calitate de lider de consorțiu, în parteneriat cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene, finanțat de către Uniunea Europeană și Fundația Soros Moldova.
Alte ştiri de Ziua de Azi
Republicarea materialelor este posibila doar cu acordul sursei.Condiţii de utilizare.