ANRE a modificat intervalele de timp pentru prețurile diferențiate la energie electrică

Ziua de Azi, 11 martie 2025 17:00

Astăzi, 11 martie 2025, Consiliul de Administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică a aprobat, în ședință publică, modificarea Hotărârii ANRE nr. 356 din 18.06.2024 cu privire la aprobarea coeficienților tarifari ce urmează a fi aplicați pentru determinarea prețurilor pentru furnizarea energiei electrice consumatorilor finali implicați în proiecte demonstrative. Astfel, au fost stabilite următoarele intervale orare: - intervalele cu consum peste nivelul de bază: de la ora 7.00 până la ora 11.00 și de la ora 16.00 până la ora 23.00; - intervalul cu consum în limita nivelului de bază de la ora 11.00 până la ora 16.00; - intervalul cu consum sub nivelul de bază de la ora 23.00 până la ora 7.00. Prin alinierea intervalelor orare pentru consumatorii care vor opta pentru aplicarea prețurilor diferențiate în funcție de orele de consum și pentru consumatorii care vor fi implicați în proiecte demonstrative se va asigura eliminarea dificultăților tehnice și operaționale în implementarea ambelor mecanisme în cadrul sistemelor informatice gestionate de operatori și se va ușura procesul de colectare și gestionare a datelor aferente consumului de energie electrică. Totodată, au fost aprobate tarifele pentru serviciul public de canalizare și de epurare a apelor uzate prestat de S.R.L. „Glorin-Inginering”, după cum urmează: - pentru consumatorii casnici în mărime de 4,75 lei/m3; - pentru consumatorii noncasnici în mărime de 17,01 lei/m3. Hotărârile vor intra în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Citeşte toată ştirea

• • •

Alte ştiri de Ziua de Azi

Acum 15 minute
15:00
La începutul acestei săptămâni, partenerii de dezvoltare în componența Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), Clusterului Agricol Austriac, Agienției de Dezvoltare Austriece (ADA), Băncii Mondiale, Organizației Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Industrială (UNIDO) și Delegației UE la Chișinău s-au întâlnit la Colegiul de Medicină Veterinară și Economie Agrară din Brătușeni, Edineț, pentru a discuta strategiile de consolidare a sectorului zootehnic din Moldova. Dialogul a adus în prin plan nevoia de dezvoltare a competențelor specifice, educației de profil și stimularea învățării continue. Colegiul de Medicină Veterinară și Economie Agrară din Brătușeni este singura instituție de acest fel din Republica Moldova. Acesta formează anual aproximativ 200 de tineri specialiști în domenii precum medicina veterinară, siguranța alimentară, merceologie, planificarea și gestionarea afacerilor ș.a. Instituția depune eforturi considerabile pentru a realiza un vis pe care îl trăiesc cadrele didactice și miile de absolvenți în ultimele câteva decenii – reabilitarea fermei didactice a instituției, care are nevoie de renovare capitală. Cele câteva animale care trăiesc la fermă sunt întreținute doar prin entuziasmul elevilor și pedagogilor. Conducerea colegiului își propune ca ferma să fie mai mult decât bază didactică pentru elevi. Ferma-model pe care și-o doresc ar fi un element-cheie în abordarea complexă a procesului de formare profesională tehnică  în domeniul zootehniei. Colegiul din Brătușeni ar putea asigura conexiunea viabilă dintre teorie și practică, pornind de la formarea inițială a tinerilor specialiști, la servicii de consultanță și programe de instruire continuă pentru medicii veterinari și fermierii din regiune.   În acest sens, echipa proiectului „Îmbunătățirea respectării standardelor prin creșterea capacităților naționale de monitorizare a reziduurilor” și-a arătat toată deschiderea pentru a organiza în cel mai scurt timp o vizită de studiu în Austria pentru echipa managerială a colegiului. Proiectul UE-UNIDO va coopera cu partenerii din cadrul Clusterului Agricol Austriac, care este o asociație de organizații tehnice, întreprinderi și instituții de învățământ, pentru a facilita preluarea la Brătușeni a bunelor practici de la instituții similare austriece. Răspunzând la întrebările elevilor curioși, Herman Wieser, director al Clusterului Agricol Austriac a făcut o scurtă incursiune în organizarea sistemului zootehnic austriac, care numără cca 54 mii de ferme unde cresc aproximativ 1,6 mln de bovine, dintre care peste jumătate de milion sunt bovine de lapte. Totuși, cca 95% din bovinele de lapte cresc în ferme mici de familie. Numărul mediu pe țară este 28 de bovine per fermă. „În fiecare regiune a țării sunt școli cu profil zootehnic. Așa încât orice tânăr fermier, chiar și cel care crește animale pentru consum casnic, are cel puțin 3 ani de studii în domeniul zootehnic, agricol sau medicină veterinară. Medicina veterinară este o profesie a viitorului, în care merită de investit”, a menționat Herman Wieser. Valentin Roșca, șeful Direcției politici în sectorul zootehnic, MAIA, a menționat la rândul său: „În ultimii 4-5 ani, eforturile Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare pentru a sprijini sectorul zootehnic au devenit considerabile. Dar nu avem încă un ritm de dezvoltare suficient. Unul dintre motivele principale este că nu avem suficienți specialiști, cu calificare necesară în acest sector. Din anul 2022, a fost instituită o condiție foarte importantă pentru obținerea subvențiilor din partea statului. Fiecare fermier trebuie să dețină diploma de studii superioare sau profesional tehnice în domeniul zootehniei sau medicinii veterinare. Tocmai din acest motiv, rolul colegiului dumneavoastră este atât de important”. Ilona Gruenewald, manageră de program pentru agricultură și dezvoltare rurală, siguranță alimentară, Delegația UE în Republica Moldova, a reiterat sprijinul UE pentru dezvoltarea zootehniei în Republica Moldova, potențialul parteneriatului strategic cu instituțiile europene și accesul la tehnologii moderne și competitive, amintind că formula cea mai potrivită o pot găsi totuși oamenii locului: „Suntem aici pentru a ne întâlni și a asculta conducerea colegiului, profesorii și elevii, pentru a vizita unitățile școlare și o fermă de lapte, pentru a înțelege mai bine provocările și soluțiile pentru sprijinul pe care îl putem oferi. Împreună cu partenerii, putem crea sinergii și realiza proiecte mai bune decât am putea face individual. Oamenii din sector, inclusiv tinerii profesioniști, deschid calea spre schimbare, iar sectorul - spre progres. Încurajăm echipa colegiului să preia inițiativa și să orienteze în mod proactiv dialogul cu partenerii de dezvoltare și cu sectorul de afaceri, pentru a-și corela oferta educațională cu competențele și nevoile pieței muncii și pentru a identifica cel mai potrivit model de fermă și tehnologiile, care vor fi atractive atât pentru tinerii profesioniști, cât și pentru regiune. Credem că colegiul poate servi drept punct focal pentru stimularea dezvoltării sectorului zootehnic pentru întreaga țară”. Vizita de studiu a fost organizată de echipa proiectului UE-UNIDO „Îmbunătățirea conformității cu standardele prin creșterea capacităților naționale de monitorizare a reziduurilor”, ca parte a eforturilor sale de a sprijini instituțiile din lanțurile valorice ale cărnii, cărnii de pasăre și produselor lactate. Inițiativa vine să sprijine colaborarea dintre instituțiile locale și partenerii de dezvoltare, pentru a spori capacitățile tehnice și dezvoltarea durabilă a sectorului agricol din Moldova.
Acum 30 minute
14:45
Ministra Finanțelor, Victoria Belous, s-a întâlnit cu membrii Asociației Contabililor și Auditorilor Profesioniști (ACAP) pentru a discuta măsuri de consolidare a profesiei contabile și de audit în Republica Moldova. Discuțiile au vizat armonizarea legislației naționale cu standardele internaționale, sprijinirea dezvoltării profesionale și creșterea prestigiului profesiei. Ministra Belous a subliniat importanța unei colaborări strânse între Ministerul Finanțelor și profesioniștii din domeniu pentru a asigura o dezvoltare sustenabilă a profesiei, conformă cu cerințele europene. Printre subiectele-cheie abordate s-a numărat revizuirea Standardelor Naționale de Contabilitate (SNC) și adaptarea acestora la realitățile economice actuale. De asemenea, s-a discutat necesitatea implementării programelor de formare continuă pentru contabilii certificați, în paralel cu modernizarea curriculumului universitar pentru a pregăti mai bine viitorii specialiști. Un alt aspect important a fost creșterea calității auditului situațiilor financiare, consolidarea procesului de efectuare a controlului extern al calității de audit și organizarea instruirilor specializate pentru auditori. Totodată, s-a evidențiat necesitatea modificării legislației privind statutul de stagiar în audit, pentru a facilita accesul și formarea noilor specialiști. Membrii ACAP au reiterat disponibilitatea de a sprijini Ministerul Finanțelor prin expertiza lor în procesul de îmbunătățire a reglementărilor contabile și de audit. Ministerul Finanțelor reafirmă angajamentul de a colabora cu partenerii din domeniu pentru a spori transparența și integritatea sistemului financiar național, contribuind astfel la un mediu economic stabil și predictibil.
Acum o oră
14:15
De la începutul anului 2024, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) a reușit să plaseze 4.163 de persoane în câmpul muncii, dintre care 1.474 sunt femei, iar 737 sunt persoane cu vârsta de 55 de ani și peste. Conform Ministerului Muncii și Protecției Sociale, printre cei angajați se numără și 40 de persoane cu dizabilități, 19 migranți reveniți din străinătate și 6 persoane de etnie romă. Dintre persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, 1.324 au fost șomeri, dintre care 640 sunt femei și 839 provin din mediul rural. De asemenea, 436 de tineri cu vârsta între 16 și 35 de ani și 200 de persoane cu vârsta între 55 și 63 de ani și-au găsit locuri de muncă. Categoriile de activități în care cele mai multe persoane au fost angajate includ serviciile colective, sociale și personale (29%), construcțiile (17%), agricultura (14%) și comerțul cu ridicata și cu amănuntul (10%). Alte 9,4% dintre angajări au avut loc în industrie, iar 5% în administrația publică. ANOFM recomandă persoanelor în căutarea unui loc de muncă să se adreseze subdiviziunilor teritoriale, având în vedere că serviciile sunt gratuite și disponibile pentru toți șomerii. Informații suplimentare pot fi obținute prin apelul gratuit 0 8000 1000 sau pe portalul www.angajat.md. Până la sfârșitul anului 2024, ANOFM a ajutat 16.699 de persoane să-și găsească un loc de muncă, ceea ce reprezintă aproximativ 25% din totalul șomerilor din Moldova.
Acum 2 ore
13:45
În cadrul unui program finanțat de Uniunea Europeană, Solidarity Fund PL în Moldova a lansat un apel de granturi cu un buget de aproape 6,5 milioane de lei, destinat întreprinderilor municipale responsabile de serviciile locativ-comunale din orașele mici și medii. Scopul acestui program este consolidarea capacității orașelor de a răspunde rapid în fața calamităților naturale, schimbărilor climatice și altor situații de urgență. Programul prevede dotarea cu echipamente specializate, care vor sprijini intervențiile rapide în caz de ninsori abundente, ploi torențiale, inundații, căderi de copaci și blocaje ale drumurilor. Echipamentele vor include tractoare cu lame de deszăpezire, remorci basculabile, tocătoare de lemne și pompe de apă. În total, 12 întreprinderi municipale vor beneficia de finanțare, fiecare având posibilitatea să acceseze echipamente în valoare de până la 766.000 de lei pentru Lotul 1 și până la 312.000 de lei pentru Lotul 2. Eligibile sunt doar întreprinderile municipale care administrează serviciile locativ-comunale în orașele cu o populație de până la 18.000 de locuitori. Termenul limită pentru depunerea aplicațiilor este 31 martie 2025. Detalii suplimentare și informații despre criteriile de selecție pot fi accesate pe pagina oficială Solidarity Fund PL în Moldova. Această inițiativă face parte din proiectul „EU4Moldova Rezilientă: Stat sigur, comunități puternice”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de Solidarity Fund PL în Moldova.
13:15
Serviciul Fiscal de Stat a continuat acțiunile de combatere a activităților economice ilicite desfășurate de întreprinzători, un fenomen care influențează negativ conformarea fiscală și creează un mediu de afaceri neregulamentar. În luna februarie 2025, au fost sancționate 207 de cazuri, cu amenzi totale de 348,65 mii lei, în urma depistării activităților ilicite în domenii cheie, precum comerțul de bunuri, prestările de servicii și transportul de pasageri în regim taxi. Ce înseamnă activitate economică ilicită? Activitatea economică ilicită se referă la orice activitate desfășurată fără înregistrare oficială și fără respectarea reglementărilor legale, generând venituri nedeclarate. Aceasta poate include comerțul neautorizat de bunuri, prestarea de servicii fără licență sau transportul ilegal de pasageri. Cifrele activităților ilicite constatate: Comerț de bunuri (inclusiv online) – 65 de cazuri, amenzi de 119,85 mii lei (31,4% din total) Prestări de servicii – 47 de cazuri, amenzi de 79,5 mii lei (22,7% din total) Transport de pasageri în regim taxi – 95 de cazuri, amenzi de 149,3 mii lei (45,9% din total) Acțiunile de combatere și apelul la conformare voluntară Serviciul Fiscal de Stat continuă să monitorizeze și să sancționeze activitățile economice ilicite, încurajând, totodată, conformarea voluntară. Autoritățile reamintesc tuturor persoanelor fizice care desfășoară activități economice să se înregistreze legal și să respecte cerințele fiscale. Nerespectarea acestor obligații atrage nu doar sancțiuni financiare, dar și pierderea unor drepturi esențiale, cum ar fi accesul la protecție socială și pensii. Pentru a facilita procesul de conformare, Serviciul Fiscal de Stat pune la dispoziție informații detaliate prin ghiduri, seminare de instruire și Baza generalizată a practicii fiscale, disponibilă pe site-ul oficial al instituției. În continuare, autoritățile fiscale vor acorda o atenție sporită educării contribuabililor și vor oferi suport în vederea îmbunătățirii conformării fiscale.
13:15
Ministerul Afacerilor Interne a elaborat o inițiativă legislativă care vizează reorganizarea Inspectoratului General de Carabinieri (IGC) și clarificarea atribuțiilor acestuia în cadrul sistemului afacerilor interne. Conform noii legislații, IGC va fi structurat din Comandamentul General, direcții regionale cu unități militare și subdiviziuni specializate. Un punct cheie al inițiativei este delimitarea competențelor între IGC și Inspectoratul General al Poliției (IGP). IGC va fi responsabil de asigurarea și restabilirea ordinii și securității publice, în timp ce IGP va se va ocupa cu menținerea ordinii. Cele două instituții își vor oferi sprijin reciproc în activitățile de asigurare a ordinii și securității publice. O altă prevedere importantă a proiectului de lege prevede înființarea a 5 unități mobile de intervenție în regiunile Căușeni, Cahul, Ungheni, Orhei și Edineț, care vor avea un timp de reacție de maximum 15 minute, în funcție de localizarea geografică a Direcțiilor regionale ale IGC. Modificările propuse au fost necesare din cauza deficiențelor și neclarităților identificate în cadrul asigurării ordinii publice și a delimitării competențelor dintre IGC și IGP.
Acum 4 ore
12:30
Înghețurile târzii de primăvară reprezintă o amenințare tot mai mare pentru pomicultori, în special pentru cei care cultivă cais, cireș și prun. Temperaturile ridicate din timpul iernii au determinat o înflorire timpurie a pomilor, iar scăderile bruşte de temperatură pot dăuna grav viitoarei recolte, scrie agrotv.md Pentru a reduce riscurile de pierderi, fermierii recurg la mai multe tehnici de protecție. Printre cele mai vechi metode se numără crearea perdelelor de fum, prin arderea paielor sau a resturilor vegetale, pentru a păstra căldura aproape de sol. O altă metodă eficientă este irigarea prin aspersiune, care formează un strat subțire de gheață ce protejează mugurii și florile de frigul extrem. Pentru a preveni formarea aerului rece în apropierea solului, unii pomicultori instalează ventilatoare mari, iar alții aleg să acopere pomii tineri cu folie microporoasă. Specialiștii sugerează, de asemenea, utilizarea biostimulatorilor pentru a întări rezistența mugurilor la schimbările bruşte de temperatură. În ciuda eforturilor, fermierii sunt foarte atenți la prognoza meteo și se roagă ca temperaturile să nu scadă sub pragul critic, care ar putea compromite producția de fructe din acest an.
12:15
Luptătorul de stil greco-roman Vitalie Eriomenco a devenit campion european la categoria de vârstă sub 23 de ani. La Campionatul European de lupte U-23 de la Tirana, Albania, sportivul moldovean a obținut patru victorii la categoria de greutate de până la 63 kg. El i-a învins succesiv pe Davit Jotyan (Armenia), Aleksandr Andreev (Federația Rusă), Romeo Beridze (Georgia) și Ziya Babashov (Azerbaijan). Un alt luptător moldovean, Alexandrin Guțu a cucerit medalia de bronz la categoria de greutate de până la 77 kg după ce l-a învins pe suedezul Karl Baff. În această seară, Alexandru Solovei (82 kg) va lupta în finala categoriei sale împotriva lui Gamzat Gadzhiev, care concurează sub drapel neutru. Totodată, Vasile Zabica va avea șansa de a obține medalia de bronz, după ce va disputa finala mică a categoriei 72 kg. Până în prezent, lotul național de lupte a cucerit cinci medalii: două la lupte libere, două la lupte greco-romane și una la lupte feminine. Participarea lotului național de lupte la Campionatul European U-23 de la Tirana a fost posibilă datorită sprijinului financiar oferit de Ministerul Educației și Cercetării.
12:15
Ministerul Educației și Cercetării invită cetățenii, profesioniștii din domeniu și organizațiile interesate să participe la consultarea publică a Planului pentru 2025. Proiectul vizează priorități esențiale pentru îmbunătățirea sistemului educațional și cercetării din Republica Moldova, inclusiv investițiile în cadrele didactice, modernizarea infrastructurii școlare și actualizarea curriculumului pentru a răspunde cerințelor pieței muncii. Printre obiectivele pentru 2025 se numără: Investiții în cadrele didactice – Crearea unor programe de formare continuă și suport pentru profesori, în vederea îmbunătățirii calității educației. Modernizarea infrastructurii și dotarea instituțiilor educaționale – Renovarea și echiparea școlilor și universităților pentru un mediu de învățare adecvat. Promovarea integrității și excelenței academice – Inițiative pentru întărirea transparenței și eticii în educație. Actualizarea curriculumului – Reformarea programelor școlare pentru a răspunde mai bine cerințelor pieței muncii. Incluziunea și bunăstarea elevilor – Măsuri pentru asigurarea unui acces egal și sprijin pentru toți elevii, inclusiv pentru cei din grupuri vulnerabile. Ministerul prezintă, de asemenea, priorități pentru diverse sectoare ale educației: Învățământ general Învățământ superior Învațământ profesional tehnic Învățământ preșcolar Sport și tineret Pentru a participa la consultare, accesează proiectul Planului aici, iar pentru mai multe detalii accesează aici
11:30
Regulile de comercializare a mierii au fost modificate. Guvernul a adoptat noi reglementări care impun standarde mai clare pentru etichetarea și procesarea mierii. Consumatorii vor beneficia de informații exacte despre originea produsului, iar producătorii vor avea un cadru legislativ mai clar și mai eficient. Cea mai importantă schimbare se referă la modul în care este indicată originea mierii. Etichetele trebuie să specifice țara sau țările în care a fost recoltată mierea. Dacă provine din mai multe țări, acestea vor fi listate în ordinea descrescătoare a ponderii lor în produs. Un alt aspect este protejarea compoziției naturale a mierii. Se exclude din legislație noțiunea de „miere filtrată”, ceea ce înseamnă că polenul și alți constituenți naturali nu vor mai putea fi îndepărtați. Astfel, produsul final va rămâne autentic, păstrându-și proprietățile benefice. Pentru apicultori, modificările aduc o simplificare a procesului de comercializare. Se exclud cerințele de certificare a conformității, ceea ce înseamnă că producătorii nu vor mai fi obligați să achite taxe suplimentare pentru obținerea documentelor necesare comercializării mierii. Aceasta le va permite să își optimizeze activitatea și să investească mai mult în dezvoltarea afacerilor lor.
11:30
Specialiștii din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) au avertizat populația despre pericolele aprinderii vegetației și stufărișului, care pot duce la incendii devastatoare cu impact negativ asupra florei și faunei. De asemenea, aceștia au subliniat faptul că una dintre cauzele principale ale incendiilor de vegetație este factorul uman, mulți proprietari și agricultori aprinzând resturile vegetale pentru a curăța terenurile, fără a lua în considerare riscurile. Flăcările necontrolate distrug biodiversitatea, degradează solul și poluează aerul. Alți factori care contribuie la apariția incendiilor sunt seceta, lipsa precipitațiilor și vânturile puternice, care pot propaga focul pe suprafețe mari. IGSU îndeamnă cetățenii să nu aprindă gunoiul menajer, stufărișul sau vegetația uscată, subliniind riscurile pentru viața și sănătatea oamenilor. Conform datelor IGSU, în 2025 au avut loc 560 de misiuni de lichidare a focarelor de ardere, afectând o suprafață de peste 1600 ha de teren. Conform Codului Contravențional, persoanele care ard resturi vegetale riscă amenzi de la 200 la 300 de unități convenționale sau muncă neremunerată în folosul comunității între 40 și 60 de ore. În primele luni ale anului 2025, au fost aplicate amenzi în valoare de peste 500.000 lei, iar 85 de procese-verbale au fost întocmite de Inspectoratul pentru Protecția Mediului. Pentru prevenirea incendiilor, angajații IGSU și reprezentanții IPM efectuează verificări periodice și organizează campanii de informare a cetățenilor.
Acum 6 ore
10:15
Doina Nistor a fost numită oficial în funcția de ministră a Dezvoltării Economice și Digitalizării, depunând astăzi, 14 martie 2025, jurământul în fața prim-ministrului Dorin Recean și a președintei Maia Sandu. Cu o vastă experiență în domeniul digitalizării și competitivității economice, Nistor a condus anterior Programul „Tehnologiile Viitorului”, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie. De-a lungul carierei sale, a supervizat proiecte majore, gestionând bugete de peste 100 de milioane de euro și a contribuit la dezvoltarea a 11 centre de inovații universitare, precum Tekwill, Artcor și Mediacor. Pe lângă experiența sa practică, Doina Nistor și-a început studiile la Academia de Studii Economice a Moldovei (ASEM), unde a absolvit în 1998, obținând o diplomă în Relații Economice Internaționale. Ulterior, și-a dezvoltat cunoștințele prin programe de perfecționare în străinătate. În 2020, a absolvit Questrom School of Business de la Universitatea Boston (SUA), obținând o diplomă certificată în Strategie de transformare digitală. De asemenea, între martie și septembrie 2021, a urmat un program avansat în Leadership și Management la Universitatea de Stat din Arizona (SUA). Între 2018 și 2019, Doina Nistor a finalizat un program certificat de Management sustenabil al destinațiilor turistice la Universitatea George Washington din SUA, consolidându-și astfel expertiza în domeniul economic și digital. Guvernul menționează că expertiza Doinei Nistor în atragerea investițiilor și sprijinirea antreprenoriatului va fi importantă pentru accelerarea digitalizării și creșterea economică a Republicii Moldova.
10:15
10:00
Serviciul Vamal al Republicii Moldova și-a consolidat capacitățile operaționale printr-o donație de 18 automobile oferită de Republica Federală Germania. Sprijinul, acordat prin Ministerul Afacerilor Externe al Germaniei, Ambasada Germaniei la Chișinău și Ministerul Federal de Interne al Germaniei, va spori mobilitatea funcționarilor vamali și va eficientiza activitățile de control și investigare. Ceremonia de transmitere a avut loc la sediul Serviciului Vamal, în prezența directorului Alexandru Iacub și a ofițerului de legătură al Poliției Federale a Germaniei, Caroline Schröder. Directorul instituției a menționat că această donație va permite intervenții mai rapide și un control vamal mai eficient. La rândul său, Caroline Schröder a reiterat angajamentul Germaniei de a sprijini modernizarea administrației vamale din Republica Moldova, subliniind importanța acesteia pentru securitatea frontierelor și dezvoltarea economică. Noile automobile, în valoare de 325.000 de euro, vor fi utilizate în activități operative și de investigație vamală, consolidând capacitatea instituției de a preveni și combate contrabanda și frauda vamală
10:00
Cetățenii Republicii Moldova vor primi avertizări despre situațiile de urgență direct pe telefonul mobil, printr-un nou sistem de alertă publică (PWS) cu acoperire națională. Parlamentul a ratificat, în prima lectură, Acordul de împrumut cu Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD), care prevede un sprijin de 40 de milioane de dolari pentru gestionarea riscurilor de dezastre și consolidarea rezilienței. Din această sumă, cinci milioane de dolari vor fi alocați dezvoltării sistemului de avertizare. Alte 22,5 milioane vor fi utilizate pentru achiziționarea de vehicule și echipamente de intervenție de urgență pentru Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Fondurile mai acoperă îmbunătățirea serviciilor hidrometeorologice (6 milioane de dolari), pregătirea comunitară pentru situații de urgență (1,5 milioane de dolari) și studii pentru reducerea riscului seismic (2 milioane de dolari). Împrumutul, acordat în condiții avantajoase, are o maturitate de 30 de ani, cu o perioadă de grație de cinci ani. Parlamentul urmează să ratifice documentul în a doua lectură.
09:30
Autoritățile din Marea Britanie au informat Procuratura Generală a Republicii Moldova despre reținerea lui Veaceslav Platon, în baza solicitării oficiale formulate de către procurori pe 25 septembrie 2024. Anunțul a fost făcut pe 13 martie 2025, confirmând faptul că fostul om de afaceri se află în custodia autorităților britanice. În prezent, Procuratura Republicii Moldova colaborează cu autoritățile din Marea Britanie pentru organizarea procedurilor legale necesare, în vederea extrădării lui Veaceslav Platon și prezentării acestuia în fața organelor de drept din țară.
09:15
Începând cu 17 martie 2025, operatorii economici vor putea solicita certificatul de origine preferențială a mărfurilor exclusiv electronic, fără hârtie și fără pierdere de timp, într-un proces rapid și transparent.  Acest lucru va deveni posibil prin lansarea, în regim pilot, a versiunii modernizate a modulului SICOM (Sistemul Informațional Certificate de Origine Mărfuri) din Sistemul Informațional „ASYCUDA World”, în cadrul proiectului „Digitalizarea Serviciului Vamal din Republica Moldova”, finanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și implementat de Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD). Unul dintre cele mai mari avantaje ale acestei inițiative este eliminarea totală a documentelor pe hârtie. Operatorii economici nu vor mai fi nevoiți să depună cereri sau acte justificative în format fizic. Toate documentele vor putea fi transmise și procesate electronic, economisind astfel timp prețios și reducând volumul de muncă. Mai mult, comunicarea între autoritatea vamală și operatori va avea loc exclusiv prin intermediul mesageriei Sistemului Informațional, iar orice solicitare de informații suplimentare va putea fi făcută rapid, în regim online. Prin digitalizarea procesului, timpul de procesare a cererilor va scădea considerabil, iar procedurile vor deveni mult mai transparente și eficiente. Operatorii economici vor avea acces instantaneu la informațiile necesare, iar întregul flux de lucru va fi mult mai bine organizat. Pentru o implementare eficientă, Serviciul Vamal a elaborat Normele tehnologice privind digitalizarea procesului de eliberare a certificatelor de origine preferențială. De asemenea,  în procesul de pilotare participă atât funcționarii vamali cât și reprezentanți ai mediului de afaceri, fapt ce va contribui activ la testarea pilot a sistemului și va oferi feedback pentru optimizarea acestuia. Alexandru Iacub, directorul Serviciului Vamal al Republicii Moldova, a declarat: „Digitalizarea proceselor vamale este o prioritate strategică, iar trecerea la un sistem complet electronic pentru solicitarea certificatului de origine preferențială va aduce un real beneficiu mediului de afaceri. Vom reduce semnificativ timpul de procesare, vom elimina complet documentele pe hârtie și vom asigura transparență maximă, aliniind Serviciul Vamal la cele mai bune practici internaționale.” Prin această inițiativă, Serviciul Vamal continuă să modernizeze procesele, să sprijine eficiența comerțului și să consolideze parteneriatele cu mediul de afaceri.
Acum 8 ore
08:15
Guvernul Republicii Moldova și Uniunea Europeană, prin intermediul Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului din cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, au acordat 26,3 milioane de lei sub formă de granturi pentru 75 de companii locale. Valoarea totală a investițiilor în economie, generate de aceste finanțări, se ridică la peste 51,3 de milioane de lei. Granturile sunt distribuite prin mai multe programe gestionate de ODA. Prin Programul de transformare digitală a întreprinderilor mici și mijlocii, 46 de companii vor beneficia de granturi în valoare totală de12,3 milioane de lei, cu investiții estimate la 20,7 milioane de lei în economia națională. Aceste finanțări for fi utilizate pentru achiziționarea și implementarea tehnologiilor digitale. În cadrul Programului de susținere a antreprenoriatului feminin, 16 companii vor beneficia de granturi în valoare totală de 5,7 milioane de lei. Implementarea acestor proiecte investiționale este estimată să genereze o investiție totală de 12 milioane de lei în economie. Inițiativele finanțate vizează dezvoltarea afacerilor în sectoare precum fabricarea produselor de morărit, panificație și patiserie, asistență medicală și educație. Prin Programul de Retehnologizare și Eficiență Energetică a Întreprinderilor Mici și Mijlocii, opt companii din diverse domenii de activitate beneficiază de granturi în valoare totală de 5,8 milioane de lei. Aceste finanțări vor sprijini investiții estimate la 13,6 milioane de lei, contribuind astfel la modernizarea și eficientizarea proceselor de producție. Totodată, cinci companii își vor dezvolta afacerile prin Programul de atragere a remitențelor în economie „PARE 1+2”, beneficiind de un suport financiar nerambursabil în valoare totală de 2,4 milioane de lei. Această finanțare va genera investiții în economie de aproape 5 milioane de lei. Dintre cele 75 de companii care beneficiază de granturi, 65 sunt finanțate de Guvernul Republicii Moldova cu 23 de milioane de lei, iar 10 companii primesc sprijin financiar din partea Uniunii Europene, în valoare totală de 3,3 milioane de lei. În cadrul evenimentului, Eugen Harabara, secretar de stat al Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, a subliniat importanța sprijinului pentru antreprenori: „Susținerea Guvernului este un angajament ferm de a sprijini fiecare antreprenor și fiecare afacere care contribuie la dezvoltarea economică a țării, în depășirea obstacolelor. Republica Moldova are nevoie de cât mai mulți antreprenori curajoși, care gândesc pe termen lung și care sunt motivați să contribuie activ la schimbarea în bine a comunității lor, să schimbe lucrurile spre bine, consolidând astfel economia națională. Vă încurajez să dați dovadă de aceeași perseverență și devotament. Fiecare pas pe care îl faceți contribuie la schimbarea pe care ne-o dorim cu toții, iar succesul dumneavoastră este succesul întregii țări” a declarat Eugen Harabara. Miroslav Bozic, ofițer de programe în cadrul Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, a subliniat importanța parteneriatului cu autoritățile moldovenești pentru dezvoltarea economiei. „Sprijinul pentru antreprenoriat și dezvoltarea durabilă a IMM-urilor este o componentă de bază a parteneriatului nostru cu Republica Moldova. Constatăm cu bucurie creșterea permanentă a numărului de aplicații calitative la programele naționale pentru IMM-uri susținute de UE și creșterea numărului de societăți comerciale care beneficiază de aceste programe. UE va continua să sprijine IMM-urile în calitate de forță motrice majoră pentru o economie mai puternică a Moldovei, care este și un pilon important al Planului de creștere economică pentru Moldova, propus recent de UE” a declarat Miroslav Bozic, ofițer de programe în cadrul Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova. Vadim Codreanu, directorul Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, a evidențiat impactul acestor finanțări asupra mediului antreprenorial. „Suntem recunoscători pentru sprijinul considerabil oferit de Guvernul Republicii Moldova, Uniunea Europeană și Grupul Băncii Mondiale, care contribuie cu un suport financiar consistent la implementarea tuturor programelor gestionate de ODA. În acest context, doresc să subliniez importanța Programului de creștere a competitivității producătorilor locali și integrarea acestora în lanțurile valorice, un program recent lansat, ce oferă oportunități semnificative pentru dezvoltarea afacerilor.Vă încurajez să aplicați la toate programele active, inclusiv la acest program! Fiecare companie va putea accesa până la 2 milioane de lei, prin intermediul acestui program” a declarat Vadim Codreanu. De la începutul anului 2025, ODA a înregistrat 136 de companii care au obținut granturi în valoare totală de 69,3 milioane de lei, sprijin ce va genera investiții în economie de 147,6 milioane de lei. Dintre acestea, 114 sunt finanțate din bugetul de stat, 14 beneficiază de sprijin financiar din partea Uniunii Europene prin proiectul „Uniunea Europeană pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii”, șapte companii au obținut finanțare prin proiectul „DOMDE 2”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat cu sprijinul Centrului Internațional pentru Dezvoltarea Politicilor de Migrație și al Migration Partnership Facility, prin intermediul ODA, Veneto Lavoro și BRD, iar o companie a fost finanțată din sursele Grupului Băncii Mondiale.
Acum 24 ore
16:15
Jessica Iaconi, în vârstă de 20 ani ,originară din raionul Cahul. Încă din anii de liceu, ea fost interesată de oportunitățile educaționale din afara țării, iar dorința  sa de a explora un alt sistem de învățământ a motivat-o să caute diverse oportunități. A descoperit posibilitatea de a învăța gratuit la universitate in Finlanda. Pe lângă acest avantaj, a fost atrasă de sistemul educațional diferit față de cel din Republica Moldova.  „Sistemul educațional din Finlanda reușește să îmbine învățătura cu viața personală. Aici, educația nu este doar o chestiune academică, ci se pune accent și pe sănătatea fizică și mentală a studenților, ceea ce mi se pare esențial pentru o viață echilibrată” ne spune Jessica. Un alt aspect important care a contat în alegerea sa a fost diversitatea culturală: „Această țară reprezintă un mediu cu totul diferit, cu oameni din toate colțurile lumii, de toate vârstele și naționalitățile. Mi-a plăcut atât de mult încât m-a determinat să îmi doresc să fiu parte dintr-un astfel de mediu.” Spune că sunt foarte multe oportunități pentru tineri de a studia peste hotarele țării, iar pentru acesta este nevoie de a se informa permanent, din surse veridice, cum ar fi:  https://www.studyinfinland.fi/ 2. https://studyinsweden.se/ 3. https://studyinlatvia.lv/ 4. www.erasmusplus.md 5. www.civic.md În prezent, Jessica este studentă în anul doi la Business Administration la LAB University of Applied Sciences in Lapparenta ,Finlanda și se bucură de oportunitățile pe care acest mediu le oferă.  Totuși, privind spre viitor, nu este sigură dacă se va întoarce în Republica Moldova pentru a-și construi cariera: „Sunt foarte deschisă la diferite oportunități, deci ar fi posibil să mă reîntorc, însă, la moment, nu cred că m-aș întoarce în Moldova pentru a-mi forma cariera profesională”. Dacă ar fi să aducă o schimbare în Cahul, consideră că primul pas ar fi investiția în educație și programe pentru tineri. „Astfel, aceștia ar avea oportunități mai mari de a învăța și de a se dezvolta profesional.” În plus, crede că atragerea de investitori ar putea susține dezvoltarea economică a orașului și ar încuraja tinerii să rămână. De asemenea, ea accentuează importanța îmbunătățirii transportului public și a conexiunilor cu orașele mari: „Acest lucru ar facilita accesul locuitorilor din Cahul la oportunități educaționale și culturale din alte regiuni.” Pentru Jessica, experiența din Finlanda este dovada că, indiferent de unde vii, o educație de calitate și oportunitățile potrivite îți pot transforma viitorul. Acest articol face parte din programul de internship și mentorat Community Fact-Checking Initiative, organizat de Centrul Regional de Dezvoltare Comunitară, în colaborare cu Ziuadeazi.md. Realizat de Biatris Zbîrciog Materialul este realizat de A.O. Centrul Regional de Dezvoltare Comunitară în parteneriat cu People in Need Moldova în cadrul proiectului "Moldova ASSIST: îmbunătățirea accesului la servicii publice de calitate și a coeziunii sociale", finanțat de Uniunea Europeană.
16:15
În timp ce oamenii se pregătesc pentru sărbătorile Pascale, halterofilii moldoveni se antrenează intens pentru Campionatul European de haltere pentru seniori, care va avea loc la Chișinău în perioada 13-21 aprilie 2025. Este un eveniment de mare anvergură. Vom avea posibilitatea să vedem aici, în mun. Chișinău, nu doar cei mai buni sportivi din Europa, dar și toți iubitorii acestui sport. Va fi un câștig de imagine nu doar a Federației de haltere, dar și a întregii țări. Noi suntem gata să găzduim pentru prima dată Campionatul European de haltere pentru seniori, – a menționat Antonio Conflitti, președintele Federației Naționale și Europene de haltere.  Printre sportivii care se pregătesc se numără și Tudor Bratu, originar din Cahul, care a câștigat medalia de bronz la campionatul european de anul trecut de la Erevan. El se antrenează zilnic, de două ori pe zi, și își propune să obțină rezultate bune și să urce în clasamentul mondial. Ne antrenăm zilnic,muncim foartre mult. Avem câte două antrenamente pe zi. Pretindem să obținem rezultate înalte, adică să luptăm pentru medalii. Un obiectiv important este obținerea unui rezultat care să ne permită să ne ridicăm în clasamentul mondial, a declarat Tudor Bratu. Campionatul European de haltere pentru seniori va avea loc la Arena Chișinău și va reuni aproximativ 300 de sportivi din 40 de țări.
16:00
Polițiștii din Taraclia au stabilit mai multe persoane bănuite că ar fi tăiat ilegal în perioada lunilor decembrie 2024-martie curent, arbori din fondul forestier național. Au fost provocate daune de circa 150 000 de lei. În cadrul verificărilor au fost ridicate mijloacele de transport, unelte, 106 copaci și lemne deja tăiate.    Pe numele persoanelor vizate au fost pornite 4 dosare penale și 9  contravenționale.  Conform legislației în vigoare, persoana culpabilă de asemenea infracțiune riscă închisoare depână la 3 ani sau amendădepână la 5000 de lei.  Lemnul ridicat a fost predat Întreprinderii pentru Silvicultură din Cahul, urmând a fi gestionat conform legislației. Poliția avertizează că tăierea ilegală a arborilor este o infracțiune sancționată conform legii și că protejarea pădurilor rămâne o prioritate a autorităților. Totodată, oamenii legii îndeamnǎ populația să sesizeze orice activitate suspectă
Ieri
15:00
Guvernul a aprobat metodologia de calculare a costului acordului de mediu, însoțită de un nomenclator al serviciilor necesare pentru emiterea acestuia. Scopul acestei măsuri este de a asigura un proces transparent și echitabil în acordarea autorizațiilor pentru activitățile, publice și private, care pot avea un impact asupra mediului, conform Legii nr. 86/2014. Noua metodologie va oferi agenților economici o mai bună previzibilitate a costurilor la solicitarea acordului de mediu, iar Agenția de Mediu va stabili tarifele pe baza etapelor evaluării impactului asupra mediului. Printre avantajele principale ale acestei inițiative se numără simplificarea procedurilor de evaluare, ceea ce va reduce semnificativ atât timpul cât și costurile asociate obținerii acordului. Aceste reglementări sunt esențiale pentru gestionarea responsabilă a resurselor naturale și protecția mediului, încurajând în același timp dezvoltarea unor proiecte care nu vor afecta echilibrul ecologic.
14:30
Cetățenii Republicii Moldova vor beneficia de curse aeriene directe dinspre și înspre Islanda. Semnarea Acordului privind serviciile aeriene între Republica Moldova și Islanda a fost a aprobată în ședința de astăzi a Executivului. Acordul reglementează funcționarea serviciilor aeriene bilaterale și cuprinde norme privind desfășurarea transportului aerian între părți, desemnarea și autorizarea companiilor aeriene, securitatea aeronautică. Semnarea Acordului va contribui la deschiderea pieței serviciilor aeriene din Republica Moldova și la diversificarea destinațiilor de pe Aeroportul Internațional Chișinău, facilitând totodată accesul la piețele din Islanda, aspect care va aduce beneficii economice prin creșterea traficului de pasageri, dar și sporirea competitivității pe piața aeronautică autohtonă.
14:15
Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) a anunțat extinderea programului de recepție a probelor pentru operatorii din domeniul alimentar și inspectorii. Începând din această perioadă, laboratoarele IP Centrul Național Sănătatea Animalelor, Plantelor și Siguranța Alimentelor, aflate pe str. Murelor 3 și str. Meșterul Manole 4, vor recepționa probe și în zilele de sâmbătă, în intervalul orar 9:00-13:00. Această măsură vine în sprijinul operatorilor din domeniu, oferindu-le mai multă flexibilitate pentru a-și îndeplini obligațiile legale și pentru a asigura siguranța alimentară la standardele necesare.
13:45
Guvernul a aprobat noi reglementări care vizează protejarea calității mierii naturale, interzicând orice modificare a compoziției acesteia și impunând etichetarea clară a originii produsului. Potrivit noilor reglementări, mierea nu va mai putea conține aditivi sau alte ingrediente alimentare, iar polenul nu va putea fi îndepărtat. Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Ludmila Catlabuga, a subliniat că noile reglementări vor obliga includerea pe etichetă a informațiilor referitoare la proveniența mierii. În cazul amestecurilor de miere provenite din mai mult de patru țări, vor fi indicate doar cele mai mari patru cote, care reprezintă împreună mai mult de 50% din total, iar celelalte țări vor fi menționate în ordine descrescătoare. „Aceste măsuri vor proteja caracteristicile naturale ale mierii, interzicând adăugarea oricărui ingredient alimentar, inclusiv aditivi, și îndepărtarea polenului. Astfel, asigurăm condiții egale pentru toți operatorii din lanțul alimentar și protejăm consumatorii, oferindu-le miere de înaltă calitate”, a declarat Ludmila Catlabuga. De asemenea, noile reglementări vin în sprijinul sectorului apicol, care a înregistrat o scădere a exporturilor din cauza factorilor economici și a reglementărilor neactualizate. Premierul Dorin Recean a subliniat că aceste modificări vor sprijini exporturile și vor încuraja consumul de miere locală.
13:30
Eugeniu Oprea (Jack Favn), cunoscutul artist din Cahul, a lansat o piesă nouă pe versurile nemuritoare ale marelui poet Mihai Eminescu. Piesa este inspirată din poezia „Glossa”, scrisă în 1883, un adevărat manifest al înțelepciunii și echilibrului. „Am transformat versurile nemuritoare ale lui Mihai Eminescu în muzică, dând o nouă viață poeziei Glossa. Un manifest al înțelepciunii și al echilibrului, această poezie ne amintește să privim viața cu detașare și luciditate. Prin această interpretare, vreau să aduc mai aproape de sufletele voastre puterea cuvintelor marelui poet. Sper să vă regăsiți în aceste versuri și să le simțiți vibrația într-un mod nou,” a declarat Eugeniu Oprea
13:00
Începând din 13 martie 2025, conducătorii auto și companiile de transport pot depune cererea pentru obținerea cartelei tahografice online, în scopul simplificării și accelerării procesului. Anunțul a fost făcut de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR). Cererea poate fi depusă direct pe platforma online, de oriunde, din țară sau din străinătate. Aceasta poate fi completată și prin modulul „Servicii Publice” din aplicația EVO, căutând „Cartela tahografică”. Fotografia și semnătura sunt preluate automat din registrele de stat, iar plata se efectuează prin serviciul guvernamental MPay. Cartea tahografică poate fi livrată prin serviciul MDelivery. Cartea tahografică este un card electronic ce monitorizează activitatea șoferilor, înregistrând timpul de conducere, pauzele și perioadele de odihnă. Aceasta este esențială pentru respectarea reglementărilor de siguranță rutieră, fiind valabilă în toate țările Uniunii Europene. În prezent, șoferii profesioniști și operatorii de transport pot solicita aceste cartele, iar pentru a utiliza acest serviciu, aceștia trebuie să dețină un act de identitate valid, permis de conducere și certificat de competență profesională. Dacă documentele sunt emise în afacerea țării, acestea trebuie încărcate pentru verificare. Cum poate fi accesat serviciul: Accesează platforma servicii.gov.md. Selectează „Cartela tahografică” Apasă „Solicită”. Completează datele. Alege țara emitentă a permisului și certificatul de competență profesională. Selectează motivul solicitării. Alege opțiunea de ridicare. Confirmă datele și plătește. MIDR mai menționează că tariful pentru o cartelă este de 1.344 lei și poate fi plătit prin MPay. În 2024, au fost eliberate peste 6.000 de cartele tahografice, iar estimativ se preconizează procesarea a 500 de solicitări lunar, ceea ce va reduce timpul de așteptare și va oferi un serviciu mai rapid și mai comod. Tariful pentru o cartelă tahografică este de 1.344 lei, care poate fi achitat prin MPay.
12:45
Ministerul Apărării al Republicii Moldova a reamintit că doar persoanele care îndeplinesc serviciul militar în Armata Națională au dreptul de a purta uniforma militară. Cetățenii care doresc să o poarte în afaceri precum pescuitul sau vânătoarea sau să o comercializeze riscă sancțiuni. Conform modificărilor recente la Legea privind pregătirea cetățenilor pentru apărarea Patriei, publicate pe 5 decembrie 2024, este interzisă purtarea, confecționarea sau comercializarea uniformelor sau însemnelor militare fără autorizație. Excepție fac doar militarii care au fost eliberați din serviciu și au merite deosebite. Încălcarea acestor reglementări se sancționează cu amenzi de până la 8.000 de lei și cu interdicția desfășurării activității respective pentru o perioadă de trei până la cinci luni. În urma unui incident recent, o femeie din raionul Sângerei care a postat un videoclip pe rețelele sociale îmbrăcată în uniformă militară a fost deja sancționată.
12:15
Un proiect de lege avizat astăzi, 13 maarrtie 2025, de Guvern, prevede instituirea funcției de viceprimar în toate unitățile administrativ-teritoriale amalgamate, chiar și pentru localitățile cu mai puțin de 5.000 de locuitori. Potrivit inițiativei, viceprimarii vor avea un salariu de bază determinat în funcție de legislație, dar redus cu patru clase succesive față de cel al primarului unității respective. Proiectul legislativ, propus de deputatul Radu Marian, președinte al Comisiei economie, buget și finanțe, are drept scop asigurarea continuității serviciilor publice, îmbunătățirea comunicării cu cetățenii și integrarea administrativă a unităților administrativ-teritoriale recent amalgamate. Modificările legislative vor permite ca unitățile administrativ-teritoriale cu o populație de cel puțin 3.000 de locuitori să poată institui funcția de viceprimar, iar primarii fostelor unități administrative absorbite, care nu au devenit centre administrative, vor putea fi numiți viceprimari ai noilor unități, facilitând astfel tranziția administrativă.
12:00
Ministerul Energiei a elaborat un plan de acțiuni pentru asigurarea independenței energetice a Republicii Moldova, aprobat astăzi în ședința de Guvern. Scopul Planului este de a elimina dependența de livrările resurselor energetice din Federația Rusă, atât în sectorul electroenergetic, cât și în sectorul gazelor naturale și produselor petroliere. Acest obiectiv a fost asumat prin semnarea Scrisorii de intenție dintre Guvernul Republicii Moldova și Comisia Europeană, la data de 04 februarie 2025. Documentul prevede 22 de acțiuni ce se referă la: implementarea în termenele stabilite a proiectelor majore de infrastructură; majorarea capacității de generare a energiei electrice la nivel local, inclusiv din surse regenerabile; eficientizarea consumului de resurse energetice; realizarea stocurilor de gaze naturale și produse petroliere; majorarea flexibilității sistemului electroenergetic; cuplarea și integrarea piețelor de energie cu cele ale Uniunii Europene către anul 2030. Planul de măsuri integrează sectorul energetic în viziunea mai amplă a securității naționale, în conformitate cu prevederile noii Strategii de securitate a țării. Potrivit ministrului Energiei, Dorin Junghietu, reformele și proiectele investiționale urmează a fi implementate cu susținerea financiară a Uniunii Europene, care va acorda asistență financiară în valoare de până la 250 milioane Euro. „Documentul trasează o strategie clară pentru a ne asigura că Republica Moldova poate fi decuplată de nesiguranța legată de aprovizionarea cu gaze naturale din Federația Rusă în viitor, atât în ceea ce privește utilizarea gazelor naturale pentru încălzire, cât și pentru producerea de energie electrică”, a declarat Dorin Junghietu. Amintim că Guvernul Republicii Moldova și Comisia Europeană au semnat la 4 februarie 2025 o Scrisoare de intenție care reprezintă un pachet financiar cuprinzător pentru reziliența și independența energetică a Moldovei, scopul căruia este de a aborda criza aprovizionării cu energie și a prețurilor la energie din Republica Moldova și de a permite îmbunătățirea rezilienței și securității energetice prin investiții și reforme în sectorul energetic și prin eliminarea completă a oricărei forme de dependență de aprovizionarea cu resurse energetice din Federația Rusă.
12:00
Începând cu 1 aprilie 2025, indemnizațiile zilnice acordate copiilor rămași temporar fără ocrotire părintească și celor plasați în servicii de plasament vor fi majorate cu 6,97%. Dumitru Pîslaru, secretarul general al Ministerului Muncii și Protecției Sociale, a subliniat că protecția socială a copiilor rămâne o prioritate pentru Guvernul Republicii Moldova. „Vom continua să creștem alocațiile și indemnizațiile destinate tuturor copiilor din Republica Moldova”, a declarat Pîslaru. Conform noilor reglementări, cuantumurile indemnizațiilor vor fi următoarele: De la 23 de lei la 25 de lei pentru zilele obișnuite; De la 190 de lei la 204 lei în ziua de naștere a copilului; De la 135 de lei la 145 de lei pentru zilele de sărbătoare. Aceste indemnizații vor fi acordate copiilor plasați în servicii sociale, precum „Asistența parentală profesionistă”, „Casa de copii de tip familial”, Serviciul de tutelă/curatelă, „Casă comunitară pentru copii în situație de risc” și Centrul de plasament pentru copiii separați de părinți. De asemenea, indemnizațiile se vor acorda copiilor care sunt încadrați în învățământ, începând cu clasa a V-a și până la 18 ani. În bugetul de stat pentru anul 2025, au fost alocate 18,4 milioane de lei pentru plata acestor indemnizații, dintre care 3,4 milioane de lei vor fi destinate Consiliului municipal Chișinău și UTA Găgăuzia, iar 15 milioane de lei vor fi alocate Ministerului Muncii și Protecției Sociale. Aproximativ 3.000 de copii vor beneficia de aceste indemnizații, contribuind astfel la dezvoltarea lor financiară și îmbunătățirea condițiilor de trai.
10:45
Cetățenii Republicii Moldova aflați pe teritoriul Statelor Unite ale Americii vor avea acces mai rapid și eficient la serviciile consulare. Guvernul a aprobat înființarea Consulatelor Generale în orașele Sacramento și Chicago.  Crearea noilor reprezentanțe diplomatice va asigura operativitatea prestării serviciilor consulare, va contribui la scurtarea perioadei de programare și la aprofundarea dialogului cu comunitățile moldovenești.  Acest lucru este necesar în contextul creșterii numărului de cetățeni moldoveni în SUA și are drept scop acordarea asistenței consulare eficiente și de calitate. Astfel, va fi consolidat mecanismul de protejare a drepturilor și intereselor cetățenilor Republicii Moldova aflați pe teritoriul SUA.  Deschiderea Consulatelor Generale din Sacramento și Chicago este preconizată pentru sfârșitul lunii martie. În prezent, cetățenii țării noastre pot beneficia de servicii consulare apelând la unicul funcționar consular din cadrul misiunii diplomatice din capitala americană. 
10:45
Tarifele de roaming pentru cetățenii moldoveni vor continua să se reducă treptat. Guvernul a aprobat proiectul legii privind reglementarea tarifelor de roaming cu statele Uniunii Europene, pentru a face posibilă scăderea treptată a tarifelor, până la eliminarea completă a acestora, în cel mult cinci ani.  Proiectul de lege introduce plafonarea tarifelor de roaming pentru utilizatorii din Republica Moldova care călătoresc în statele membre ale UE. Treptat, tarifele ar urma să fie eliminate complet, fiind aplicat principiul „Roam like at home”, care permite utilizarea serviciilor mobile fără costuri suplimentare în statele UE.  Documentul prevede reducerea tarifelor la toate tipurile de servicii de comunicații electronice - apeluri, mesaje SMS și trafic de date mobile. Potrivit estimărilor, consumatorii vor economisi între 30% și 70% din costurile actuale de roaming, în funcție de tipul serviciilor utilizate.  Proiectul de lege obligă furnizorii să informeze corect și în timp real consumatorii despre tarifele de roaming și eventuale costuri suplimentare. Sunt specificate și mecanisme clare de rezolvare a disputelor în cazul erorilor de facturare.  De asemenea, sunt prevăzute măsuri pentru stimularea investițiilor în infrastructura de comunicații electronice, inclusiv în rețelele 4G și 5G. În așa mod, furnizorii din Republica Moldova vor putea să pregătească rețelele pentru a face față consumului crescut, odată cu eliminarea tarifelor de roaming, și să ofere servicii la standarde europene.  Amintim că, la 1 ianuarie 2024, tarifele de roaming între Republica Moldova și statele membre ale Uniunii Europene au fost reduse, datorită unui acord semnat între țara noastră și UE. Operatorii de telefonie mobilă din Republica Moldova, cei din Uniunea Europeană și Spațiul Economic European au convenit voluntar să ofere utilizatorilor finali oferte mai avantajoase, inclusiv pachete gratuite în cadrul abonamentelor lunare.
10:30
10:15
Localitățile afectate de ploile torențiale, vântul puternic și grindina din lunile iunie-septembrie 2024 vor beneficia de ajutor financiar de peste 115 milioane de lei, pentru remedierea pagubelor. O hotărâre în acest sens a fost aprobată, astăzi, de Executiv. Fondurile vor fi distribuite către raioanele Rezina, Hîncești, Florești, Telenești, Ialoveni, Strășeni, Cantemir și Leova, unde, din cauza ploilor torențiale au fost înregistrate distrugeri masive ale infrastructurii rutiere și ale unor gospodării particulare. Circa 114 milioane de lei vor fi destinate pentru reabilitarea drumurilor publice deteriorate, iar alte 331 de mii de lei vor fi alocate pentru reparația a 21 de imobile din comuna Cania și satul Stoianovca, raionul Cantemir. Implementarea proiectului se va realiza de către autoritățile administrației publice locale din regiunile afectate. 
10:00
Ministerul Energiei a anunțat calendarul procesului de examinare a ofertelor pentru licitația privind construcția parcurilor eoliene și fotovoltaice mari, cu o capacitate totală de 165 MW. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 31 martie, iar prima etapă de evaluare va avea loc pe 1 aprilie. Ulterior, analiza ofertelor tehnice și financiare se va desfășura între 30 aprilie și sfârșitul lunii mai, iar câștigătorii vor fi desemnați între 3 și 10 iunie. Statutul de producător eligibil mare va fi acordat prin hotărâre de Guvern până în septembrie. Prin această licitație, se estimează investiții de aproximativ 190 milioane euro în următorii trei ani, contribuind la securitatea energetică a Republicii Moldova și la atingerea obiectivului de 30% energie regenerabilă în consumul final până în 2030. Ministerul Energiei reamintește că toți participanții trebuie să obțină aprobarea prealabilă a investiției din partea Consiliului pentru promovarea proiectelor investiționale de importanță națională.
09:30
Ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba, a anunțat că participă astăzi la ultima sa ședință de guvern. Într-un mesaj publicat pe rețelele de socializare, acesta a reflectat asupra celor doi ani și jumătate de activitate în funcție și a subliniat că este momentul pentru un nou impuls în dezvoltarea economică a țării. „Azi merg la ultima mea ședință de guvern. Au fost 2 ani jumătate de muncă enormă, în care am dat toate cunoștințele și energia mea ca să mișcăm lucrurile înainte. Acum este nevoie de următorul pas. Voi continua să servesc interesele țării oricât va fi nevoie și oriunde voi fi. Voi continua să fiu alături de Președinta Maia Sandu, de Prim-ministrul Dorin Recean și de echipa de guvernare și le mulțumesc pentru încredere. Am pus fundamentul stabilității economice și, la această etapă, cred că este nevoie de un impuls nou, care să accelereze procesele începute pentru a asigura creștere economică. A fost onoarea vieții mele să-mi aduc contribuția. Mergem înainte!” Alaiba nu a precizat care va fi următorul său rol, dar a dat asigurări că va continua să sprijine echipa de guvernare și să contribuie la dezvoltarea țării.
09:15
Elevii din Cahul, Ceadâr-Lunga, Vulcănești și UTAG care sunt interesați de viitorul lor academic sunt invitați să participe la evenimentul Ziua Ușilor Deschise organizat de Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Cahul. Evenimentul va avea loc pe 15 martie și le va oferi participanților ocazia să descopere oportunitățile educaționale ale universității, să interacționeze cu profesori dedicați și să cunoască studenți entuziaști. Ce vor găsi vizitatorii la eveniment: Prezentări detaliate ale programelor de studii Tururi ghidate ale campusului Întâlniri cu studenți și profesori Activități interactive pentru participanți Nu ratați ocazia de a înțelege mai bine cum puteți să vă construiți viitorul aproape de casă, într-o comunitate universitară primitoare și dinamică. Pentru mai multe detalii și înscriere, accesați: https://www.usch.md/
09:15
Pentru a înțelege mai bine cum se manifestă fenomenul dezinformării la nivel local, am discutat cu Lilia Zaharia, expertă media, care a împărtășit din experiența sa și din perspectivele sale asupra acestui subiect actual. Dezinformarea reprezintă o provocare, mai ales în contextul în care tehnologia și rețelele sociale joacă un rol tot mai mare în transmiterea informațiilor. Acest articol face parte din programul de internship și mentorat „Community Fact-Checking Initiative”, organizat de Centrul Regional de Dezvoltare Comunitară, în colaborare cu Ziuadeazi.md. Realizat de Ruslana Cozma. - Doamna Zaharia, cît este de grav fenomenul de dezinformare la nivel local? - La nivel local, în sate, orașe, acest aspect este mai accentuat, deoarece cetățenii se pot lăsa influențați de părerea persoanelor cu funcții mai înalte, și refuză să verifice informația încă o dată, iar astfel comunicarea se transmite greșit.” - V-ați întâlnit cu astfel de situații în cazul dezinformării la nivel local? - Da, am observat, mai ales în campania electorală, când diverși candidați, aruncă minciuni  despre contracandidatul său, se propagă mesaje, imagini și prin câteva metode de tipul acesta își scot în evidență abilitățile politice. - Cum combatem dezinformarea? - Nu cred că se va reuși de combătut, dar se poate de prevenit, să educăm oamenii să gândească critic, să-și adreseze întrebări, să verifice din mai multe surse, căci astăzi, majoritatea au posibilitatea de a accesa un telefon având surse alternative de verificare. - Ce este cel mai dificil în acest proces de luptă împotriva dezinformării? - Cel mai greu este să aduci argumente, iar acestea să fie înțelese de oameni fără ca să se ajungă la conflicte majore. Pe de altă parte este complicat, căci prin intermediul inteligenții artificiale se pot falsifica mesaje, videoclipuri, chiar și pentru un verificator de fapte îți i-a foarte mult timp pentru a-i demonstra persoanei că  este contrar adevărului.  - Ce să ne așteptăm pe viitor? - Să ne așteptam la modalități de dezinformare mult mai puternice, prin intermediul inteligenței artificiale oamenii vor deveni dezinformați, solul fertil al acestei propagande vor fi rețelele sociale, precum administratorii acestor rețele  dau frâu liber celor care răspândesc știrile false. De aceia este nevoie să fim atenți la comunicările pe care le consumăm.  Materialul este realizat de A.O. Centrul Regional de Dezvoltare Comunitară în parteneriat cu People in Need Moldova în cadrul proiectului "Moldova ASSIST: îmbunătățirea accesului la servicii publice de calitate și a coeziunii sociale", finanțat de Uniunea Europeană.
09:00
Un mit des întâlnit despre fertilizarea in vitro este că embrionii din ziua 5 sunt întotdeauna mai buni decât cei din ziua 3 și că doar aceștia oferă șanse reale de sarcină.  Unele clinici promovează transferul din ziua 5 ca fiind „superior”, deși realitatea este mai nuanțată și depinde de fiecare caz în parte. Un studiu publicat în „Fertility and Sterility” a arătat că ratele de succes ale procedurii FIV sunt similare pentru embrionii din ziua 3 și pentru cei din ziua 5, atunci când sunt selectați corect pentru transfer. Așadar, pentru a-i oferi pacientei cele mai mari șanse de a rămâne însărcinată,  alegerea momentului transferului trebuie făcută luând în calcul acești factori:   vârsta pacientei – femeile mai tinere pot avea rezultate excelente și cu embrioni din ziua 3.   numărul de embrioni disponibili – dacă avem puțini embrioni, transferul în ziua 3 poate fi o opțiune mai bună, pentru a nu-i pierde în laborator.   calitatea embrionilor – nu toți embrionii care ajung la ziua 3 vor ajunge și la ziua 5 în laborator, dar asta nu înseamnă că nu pot duce la sarcini sănătoase. Acum știi!Embrionii sunt transferați în uter la 3 sau 5 zile – personalizat pentru fiecare cuplu. Accesează Fertilizare In Vitro la Medpark pentru mai multe informații. Fă primul pas către visul de a deveni părinte și programează o consultație gratuită la medicul reproductolog Medpark la +(373) 22 40 00 40, disponibil 24/7. #fărămituri   #FIVlaMedpark
08:15
Bonul fiscal este un element esențial pentru protejarea drepturilor consumatorilor, iar legislația fiscală din Republica Moldova stabilește obligația profesioniștilor de a-l înmâna consumatorilor, nu obligația acestora de a-l solicita. Într-un interviu acordat pentru un portal de știri, Mihaela Pascal, directoarea Centrului European al Consumatorului, a explicat importanța acestui document și riscurile asociate cu refuzul de a-l cere sau păstra. „Legislația fiscală impune profesioniștilor să ofere bonul fiscal consumatorilor, iar obligația consumatorului este de a-l primi, de a-l recepționa și de a-l păstra. De ce? Pentru că în cazul în care consumatorul dorește să depună o reclamație, trebuie să dovedească achiziția produsului sau serviciului. Bonul fiscal devine astfel o dovadă esențială care certifică faptul că produsul sau serviciul a fost achiziționat de la un profesionist care a încălcat drepturile consumatorului”, a spus Mihaela Pascal. Chiar dacă mulți consumatori ezită să ceară bonul fiscal, Mihaela Pascal subliniază că, deocamdată, nu există sancțiuni pentru cei care nu îl solicită. „Nu există o sancțiune pentru consumatori, iar acest lucru nu este neapărat relevant. Așa cum am spus, obligația de a emite bonul fiscal revine profesionistului, iar consumatorul are libertatea de a decide dacă dorește să păstreze acest bon pentru a-și revendica drepturile în viitor sau nu. Dacă nu îl păstrează, își va asuma riscurile, iar în caz de nevoie va trebui să găsească alte modalități de a dovedi achiziția”, a adăugat Mihaela Pascal. În cazul în care un consumator nu primește bonul fiscal într-un magazin sau restaurant, Mihaela Pascal recomandă să solicite acest document direct profesionistului. „Poate fi vorba despre un profesionist de bună-credință care, din diverse motive, nu a reușit să ofere bonul la timp. Dacă acesta nu este furnizat, consumatorul trebuie să se adreseze autorităților competente, inclusiv autorităților fiscale și celor de protecție a consumatorilor”, a explicat directoarea Centrului European al Consumatorului. Pentru mai multe informații utile despre protecția consumatorilor, urmăriți emisiunea inCERC cu Mihaela Pascal, directoarea Centrului European al Consumatorului.   Dacă, în calitate de consumator, consideri că ți-au fost încălcate drepturile, poți solicita ajutor apelând Linia Consumatorului la numărul 022 51 51 51. Apelul va fi preluat de operatorii Centrului European al Consumatorului, care vor redirecționa sesizarea către instituția responsabilă, astfel încât problema să fie soluționată în mod eficient. Acest material a fost elaborat în cadrul „Campaniei naționale de informare a consumatorilor: drepturile consumatorilor sunt drepturile mele!”, desfășurată cu suportul financiar al Uniunii Europene și al Fundației Soros-Moldova. Conținutul acestuia reprezintă responsabilitatea exclusivă a proiectului „Consolidarea cadrului de protecție a consumatorului în Republica Moldova”, implementat de către Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, în calitate de lider de consorțiu, în parteneriat cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene, finanțat de către Uniunea Europeană și Fundația Soros Moldova.
12 martie 2025
18:15
Vinificatorii moldoveni, reuniți sub umbrela brandului vinicol de țară „Vinul Moldovei. Uimitor de Bun”, vor fi prezenți și în acest an la ProWein 2025, cel mai prestigios târg internațional de vinuri și băuturi spirtoase. Evenimentul, care se desfășoară între 16-18 martie 2025, în Düsseldorf, Germania, este o platformă strategică pentru industria vinicolă, întrucât oferă producătorilor posibilitatea de a-și prezenta vinurile, de a stabili noi conexiuni cu profesioniști din întreaga lume și de a crea parteneriate cu scopul extinderii pe piețele internaționale.  Cei 46 de vinificatori prezenți reconfirmă poziția Moldovei pe scena vinicolă mondială, drept țară producătoare de vinuri de o calitate excepțională, care pot concura cu cele mai apreciate produse vitivinicole din lumea întreagă.  Ștefan Iamandi, directorul Oficiului Național al Viei și Vinului: „Vinul Moldovei și vinificatorii moldoveni continuă să se afirme pe plan mondial și să adune zeci de medalii care confirmă calitatea înaltă și aprecierile internaționale, ProWein 2025 fiind o nouă oportunitate de a evidenția excelența, autenticitatea și angajamentul vinificatorilor noștri. Expoziția din acest an este și un prilej unic de a invita cunoscătorii la Congresul Mondial al Viei și Vinului 2025, care va marca un punct important pentru vizibilitatea țării noastre pe plan mondial. La eveniment sunt așteptați peste 700 de experți internaționali, printre care viticultori, oenologi și profesioniști din domeniul vinului.” Moldova – capitala mondială a vinului în 2025  În această vară Moldova va deveni capitala mondială a vinului, găzduind cea de-a 46-a ediție a Congresului Mondial al Viei și Vinului (OIV) și cea de-a 23-a Adunare Generală a OIV. Astfel, între 16-20 iunie 2025, Chișinăul va fi o destinație turistică de top în Europa de Est, care va atrage vizitatori din cele mai mari regiuni vinicole mondiale.  Congresul cu tema științifică „Trasarea viitorului viței-de-vie și al vinului: adoptarea rezilienței, consolidarea valorii, încurajarea inovării” va aborda practici viticole reziliente pentru ecosisteme durabile, dar și aspecte legate de tehnologiile inovatoare în oenologia durabilă. Reziliența întreprinderilor, siguranța și sănătatea se vor afla, de asemenea, în centrul atenției la cel de-al 46-lea Congres.  Cu o îndelungată tradiție vitivinicolă, Moldova a devenit una dintre cele mai dinamice regiuni viticole din Europa, iar în ultimii ani sectorul a trecut printr-o transformare semnificativă datorită inovațiilor. În prezent, Moldova ocupă locul 19 în lume ca producător de vin, exportând 85% din producția sa în 70 de țări.  Totodată, în ultimul deceniu, Vinul Moldovei a câștigat peste 7000 de premii și medalii la cele mai reprezentative competiții internaționale.
17:15
La data de 20 februarie 2025, a intrat în vigoare noul Regulament privind forma de notificare, procedura de examinare și adoptare a deciziilor cu privire la ajutorul de stat. Regulamentul stabilește procedura de notificare, procedura simplificată de notificare, formularele de notificare și formularul plângerii privind presupusul ajutor de stat ilegal sau presupusa utilizare abuzivă a ajutorului de stat. De asemenea, acesta reglementează procedura de investigație, procedura de evaluare a compatibilității ajutorului de stat cu mediul concurențial normal, autorizarea, adoptarea și publicarea deciziilor în domeniul ajutorului de stat, precum și raportarea, monitorizarea și recuperarea ajutorului de stat ilegal sau utilizat abuziv. Scopul Regulamentului constă în asigurarea cadrului normativ secundar pentru exercitarea obligaţiei furnizorilor şi/sau iniţiatorilor de ajutor de stat de notificare Consiliului Concurenţei a oricărei intenţii de acordare a unui ajutor de stat, pentru autorizarea lor, raportarea, recuperarea ajutorului de stat ilegal sau utilizat abuziv și monitorizarea ajutorului de stat existent. Notă: Noul regulament transpune parțial prevederile Regulamentului (UE) 2015/1589 al Consiliului din 13 iulie 2015 și Regulamentului (CE) nr.794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 și se aplică ajutoarelor de stat acordate în toate sectoarele economiei naţionale, cu excepţia sectorului ce vizează produsele agricole (prevăzute în anexa nr. 1 la Acordul privind agricultura ratificat prin Legea nr. 218/2001 pentru aderarea Republicii Moldova la Organizația Mondială a Comerțului), stabilite în anexa nr. 1 la Regulament.
16:15
Vlada Calin,o studentă din Cahul, a descoperit pasiunea pentru crearea de buchete și mărturii din săpun acum un an. După ce a urmat un curs specializat în acest domeniu, a început să creeze produse personalizate, adaptate dorințelor clienților. În acest interviu, Vlada ne povestește despre procesul de creație, diferențele dintre florile de săpun și cele din spumă de săpun, precum și despre cum a reușit să își construiască mini-afacerea în acest domeniu. Vlada, povestește-ne mai multe despre procesul tău de creație. Ce produse din săpun creezi și ce te inspiră să continui? Procesul de creație necesită multă răbdare și atenție. Creez buchete din flori de săpun și diverse mărturii pentru evenimente, zile de naștere, cumătrii, nunți și botezuri. Săpunul poate fi utilizat în uz casnic, pentru spălatul mâinilor. Uneori, oamenii confundă buchetele din spumă de săpun cu cele din flori de săpun, însă acestea sunt două lucruri complet diferite. Fiecare buchet sau model de mărturie este creat în funcție de dorințele și gusturile clientului, discutăm detalii precum nuanțele, aroma și ambalajul preferat. Ce diferență există între florile de săpun și cele din spuma de săpun? Diferența majoră constă în faptul că florile din spuma de săpun nu sunt create manual. Ele sunt fabricate în fabrici, de obicei în China, și sunt mai mult decorative. Acestea nu se dizolvă în apă și nu pot fi folosite pentru spălatul mâinilor. În schimb, florile de săpun sunt create manual, se dizolvă în apă și pot fi utilizate. De asemenea, aromele și culorile pot fi personalizate, în timp ce florile din spumă de săpun au o gamă limitată de culori și mirosuri. Cum au început primii tăi pași în acest domeniu? Cum te-ai făcut cunoscută? Primii pași au fost făcuți imediat după ce am finalizat cursul de specializare. La finalul cursului, aveam de creat un buchețel și îmi amintesc cât de multe emoții am trăit. Apoi, cu ocazia Zilei Profesorului, am primit câteva comenzi pentru buchete destinate cadourilor de profesori. A fost un moment cu multe emoții, însă clienții au fost foarte încântați și m-au încurajat să continui. Am început să promovez pe rețelele de socializare, iar ulterior mi-am creat o pagină de Instagram (@magic.soap) și am început să postez și pe paginile de anunțuri din raion. Cât de solicitate sunt aceste produse în Cahul și alte localități? Oferi livrări și în alte locații? De curând, am participat ca sponsor la un concurs pe Instagram pentru a-mi promova creațiile. Produsele sunt foarte solicitate și mă bucur că lumea alege să ofere lucrări handmade ca și cadouri pentru zile de naștere sau diverse sărbători. Dacă clientul plasează comanda din timp, pot oferi și servicii de livrare. Am observat că de obicei, persoanele din diaspora apelează la mine pentru a trimite cadouri celor dragi. Mă bucur că pot să aduc un strop de bucurie și emoție prin produsele mele. Ai avut comenzi neobișnuite sau foarte mari? Care a fost cea mai mare comandă realizată până acum? Cea mai mare comandă a fost din partea unei cliente care, între timp, a devenit o clientă fidelă. A fost vorba despre un coș mare cu flori din săpun pentru nașa ei. Atât clienta, cât și nașa, au fost foarte încântate de rezultat. În perioada următoare, am și alte comenzi mari pentru nunți și cumătrii. Ai fost vreodată nevoită să refuzi o comandă? Da, din cauza lipsei de timp, am fost nevoită să refuz unele comenzi, mai ales atunci când termenul de livrare era prea scurt. Fiind studentă în anul terminal, timpul meu este limitat, dar încerc să gestionez cât mai bine comenzile. Cât timp îți ia să creezi un buchet sau o mărturie? Care este partea cea mai dificilă și cea mai ușoară? Durata de realizare variază în funcție de complexitatea buchetului sau numărul de mărturii. Partea cea mai dificilă este crearea florilor și aranjarea lor, iar partea cea mai ușoară și plăcută este momentul în care predau produsul final clientului. În general, timpul necesar pentru crearea unui buchet este de aproximativ o săptămână, iar pentru mărturii este de minim 3-4 săptămâni, deoarece este important ca totul să fie personalizat conform preferințelor clientului. În raport cu investiția pe care ai făcut-o, îți aduce aceasta un profit? Fiind la început, nu aș putea spune că este un profit mare, deoarece există multe investiții constante (săpun, materie primă, arome, culori, verdeață pentru buchete, ghiveciuri – mereu caut ceva diferit față de ce există pe piață, forme de silicon, care sunt și ele costisitoare, uneori comandate chiar din alte țări). Așadar, profitul nu este mare, însă fac acest lucru din pasiune. Mă bucur enorm de procesul de creare a buchetelor și de a aduce emoții celor care le primesc. Mă simt foarte mândră de mine când clienții apreciază munca mea și sunt mulțumiți de rezultatele obținute.  Te gândești să transformi această pasiune într-o afacere mai mare? Da, mi-ar plăcea foarte mult ca această pasiune să devină ceva mai mult. Nu știu încă exact cum va evolua, dar sunt deschisă la noi oportunități. Ce ai învățat despre tine lucrând în acest domeniu? Acest domeniu mi-a oferit ocazia de a-mi explora și dezvolta creativitatea și răbdarea. Iubesc ceea ce fac și o fac din mare pasiune. Nu m-am așteptat niciodată să îndrăgesc atât de mult acest domeniu și să mă regăsesc în el. Le mulțumesc clienților pentru încrederea acordată și le urez bun venit noilor clienți. Mulțumiri pentru timpul acordat, Vlada! Este evident că pasiunea și dedicarea ta se reflectă în fiecare creație pe care o realizezi. Îți dorim mult succes în continuare și sperăm să ai parte de cât mai multe comenzi frumoase!
15:45
Astăzi, Inspectoratul General al Poliției a recepționat cel de-al doilea lot de echipamente oferite de Regatul Spaniei, constând în 30 de imprimante portabile.  Aceste dispozitive vor fi utilizate de către Inspectoratul Național de Securitate Publică pentru tipărirea proceselor-verbale, contribuind astfel la digitalizarea și eficientizarea proceselor interne.  Această inițiativă face parte dintr-un efort mai larg de modernizare a poliției și de îmbunătățire a serviciilor oferite cetățenilor.  Șeful Poliției Naționale, Viorel Cernăuțeanu a mulțumit Ambasadorului Regatului Spaniei în România și Republica Moldova, José Antonio Hernández Pérez-Solórzano pentru implicare, cooperare și suportul acordat în vederea îmbunătățirii activitǎții polițiştilor. La rândul său, Excelența sa a reiterat sprijinul ferm și continuu pentru țara noastră în procesul de integrare în UE. Reamintim, primul lot pe care l-a primit Poliția Națională a fost în aprilie 2024, fiind vorba despre tablete, monitoare, camere de corp, stații de andocare și licențe. Donația, ce cuprinde echipamente moderne, joacă un rol esențial în îmbunătățirea capacităților noastre operaționale și în facilitarea desfășurării activităților de constatare a probelor.
15:15
Odată cu încălzirea vremii, motocicliștii revin în trafic. Poliția le recomandă: Să nu urce la ghidon sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise; Să verifice starea tehnică a motocicletei înainte de drum; Să respecte limita de viteză și regulile de circulație; Să poarte echipament corespunzător; Sǎ se asigure permanent la efectuarea fiecǎrei manevre. Siguranța în trafic începe cu responsabilitatea fiecăruia!
Mai mult de 2 zile în urmă
14:15
În perioada 17 – 23 martie 2025, elevi de toate vârstele și studenți din Republica Moldova vor avea prilejul să petreacă Săptămâna Internațională de Educație Financiară împreună cu Banca Națională, care a pregătit multe activități interesante și utile pentru cunoașterea lumii financiare. „O generație tânără educată financiar conștientizează că acumularea de cunoștințe  financiare înseamnă un viitor cu decizii mai responsabile în privința economiilor, investițiilor și a împrumuturilor. Ce reprezintă o piață financiară, care sunt actorii și importanța acestora, ce beneficii pot oferi cetățenilor – sunt doar câteva întrebări, ale căror răspunsuri aduc schimbări pozitive în perspectiva personală a fiecăruia”, menționează guvernatoarea Băncii Naționale, Anca Dragu. Evenimentul de educație financiară planificat de BNM va fi structurat pe sesiuni, ateliere de instruire și seminare pe diverse teme. Participanții vor discuta cu mentorii despre deciziile de politică monetară, Zona Unică de Plăți în Euro (SEPA), modul în care pot utiliza cardul pentru a face plăți on-line în siguranță, despre euro ca monedă de referință și multe alte subiecte actuale, importante pentru un tânăr consumator care vrea să știe cum să ia decizii financiare înțelepte. Unul dintre cele mai așteptate momente din cadrul evenimentului este lansarea unui proiect de leadership feminin, care va oferi un dialog deschis cu personalități de top internațional. Această inițiativă își propune să inspire și să sprijine formarea unei noi generații de femei educate financiar, încrezătoare și pregătite să devină lideri în sectorul economic și financiar. La fel ca în edițiile anterioare, vor fi organizate vizite în sala de expoziții a BNM. Atracția evenimentului urmează să fie presa istorică oferită de Monetăria Statului din România pentru a fi expusă la muzeul BNM. Participarea la eveniment va fi posibilă prin înregistrare prealabilă. Vor fi constituite grupuri de până la 35 de persoane cu vârste de peste 9 ani. Elevii vor fi însoțiți de o persoană desemnată, ce va fi responsabilă pentru securitatea minorilor pe durata excursiei sau atelierului. Solicitările pot fi transmise până pe data de 14 martie 2024 la adresa electronică edufin@bnm.md . Săptămâna Internațională de Educație Financiară (Global Money Week) reprezintă o inițiativă internațională lansată acum 13 ani, la care au aderat 176 de țări. Aceasta promovează conștientizarea importanței educației financiare pentru cultivarea atitudinilor și deprinderilor financiare fundamentate, necesare în luarea deciziilor financiare de zi cu zi.
14:00
Agenția Servicii Publice (ASP) a adăugat o nouă funcționalitate pe site-ul său oficial pentru a se asigura că toți utilizatorii, inclusiv persoanele cu nevoi speciale, pot accesa și utiliza informațiile și serviciile disponibile pe platformă. Accesând butonul, plasat în colțul dreapta sus de pe interfața site-ului, utilizatorii vor beneficia de mai multe instrumente, care le va ușura navigarea:  Contrast ridicat între text și fundal pentru persoane cu deficiențe de vedere; butoane și linkuri suficient de mari pentru a fi accesate ușor; posibilitatea de ajustare a dimensiunii textului; fonturi lizibile; navigare ușoară cu tastatura (fără mouse); formulare cu etichete explicite și mesaje de eroare clare. Totodată, pentru persoanele cu deficiențe de vedere, a fost implementat un sistem care transformă textul în voce. Astfel, a fost facilitate accesul persoanelor cu deficiențe de vedere sau alte dezabilități la informațiile oferite de agenție. Această îmbunătățire respectă reglementările naționale privind accesibilitatea digitală și reflectă angajamentul ASP pentru incluziune și egalitate.
13:30
Serviciul Hidrometeorologic de Stat (SHS) a emis o avertizare de cod galben pentru intensificări ale vântului sud-vestic pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Fenomenul este prognozat pentru ziua de mâine, 13 martie, între orele 08:00 și 22:00, cu rafale ce pot ajunge la 17-22 m/s. Deși astfel de fenomene sunt obișnuite pentru această perioadă, ele pot reprezenta un pericol pentru anumite activități socio-economice.
12:30
Elevii din clasele primare din 80 de școli vor susține testarea națională de la finalul clasei a IV-a pe calculator. Proiectul-pilot este desfășurat de Ministerul Educației și Cercetării și Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare. Acesta include instituții de învățământ din 21 de raioane și municipii care și-au manifestat interesul de a participa. Responsabilii de organizarea testării-pilot participă, în perioada 12-14 martie 2025, la o serie de instruiri organizate de MEC și ANCE, în parteneriat cu un grup de experți din Estonia. Specialiștii estonieni vor oferi instruiri privind platforma digitală utilizată pentru desfășurarea testării și vor explica aspectele tehnice și funcționale legate de aceasta. De asemenea, experții vor împărtăși bune practici și soluții inovatoare aplicate în educația digitală. „Implementarea testării digitale reprezintă un pas important în procesul de modernizare a sistemului educațional din Republica Moldova. Suntem mândri să colaborăm cu specialiști din Estonia, un exemplu de succes în educația digitală, pentru a asigura o tranziție eficientă spre o evaluare modernă, accesibilă tuturor elevilor”, susține Lilia Ivanov, directoarea ANCE. În perioada 24-28 martie 2025, elevii din instituțiile participante la programul-pilot vor avea oportunitatea de a testa platforma digitală, pentru a se familiariza cu procesul. Scopul este de a identifica eventualele dificultăți tehnice și de a le soluționa din timp. Testarea națională la matematică pentru învățământul primar va avea loc pe 13 mai 2025.
Mai multe ştiri
©2004—2025 News.yam.md. Toate titlurile si continutul stirilor apartin surselor respective.
Republicarea materialelor este posibila doar cu acordul sursei.Condiţii de utilizare.